сряда, 5 септември 2012 г.

Рубрика “На гости ни е…” – Вероника Рот – автор на поредицата “Дивергенти” (22.05.2012)

В свят, в който предаността се определя от кръвните съюзи, изборът на каста решава целия живот. Кастите се превръщат в семейство. Това е редът в обществото, наложен след  края на кървава война, опустошила цялата земя. Всяка каста представлява конкретна добродетел – Аскети (безкористност), Прями (честност), Безстрашни (смелост), Миротворци (разбирателство) и Ерудити (интелигентност). На 16 всеки млад човек трябва да избере към коя каста да се присъедини и да й посвети живота си. За Беатрис Прайър решението е между това да остане със семейството си или да бъде тази, която наистина е... не може да има и двете. И така тя прави избор, който шокира всички, включително нея самата.

По време на изключително съревнователната инициация, която последва, Беатрис се преименува на Трис и се мъчи да определи кои наистина са нейните приятели. Както и къде точно в живота, който сама си е избрала, да постави романтичното увлечение с понякога очарователно, друг път вбесяващо момче. Но Трис има една тайна, която пази от всички, защото е предупредена, че разкриването й е равнозначно на смърт. Свидетел на нарастващия конфликт, който заплашва да разцепи привидно перфектното общество, в което живее, Трис научава, че тайната й може да й помогне да спаси тези, които обича... или да я унищожи.

Но първо, коя е Вероника Рот?

Вероника Рот е само на 23 години, но вече може да се похвали със световен успех, благодарение на дебютния си роман „Дивергенти”. Родена в предградията на Чикаго, тя завършва творческо писане в университета „Нортуестърн”. Всъщност именно докато още учи, Вероника предпочита да работи над историята, която по-късно ще се превърне в „Дивергенти”, вместо да се занимава с домашните си. Понастоящем е писател на пълно работно време. Обича да готви, интересува се от психология, биология, теология, мода, съвременно изкуство и поезия освен всичко друго. Вероника вече е готова с втората част на трилогията – Insurgent, и в момента работи по третия ръкопис, за който се шегува, че ще кръсти Detergent (средство за почистване бел.ред.). Междувременно прекарва безкрайни часове в сърфиране из „Уикипедия”, по пижама и задължително с купа корн флейкс под ръка. Повече информация за нея може да откриете в нейния блог.

Добре дошла, Вероника! Ти си на турне заради книгата с Ейприлин Пайк, Елизабет Норис и Бетани Грифин. Как е груповата динамична промоция различна от фокуса върху „само – твоята – книга”?
Вероника: Аз наистина харесвам груповото турне , по-добре, отколкото да съм сама. На първо място, малко някакси отнема натиска. Аз не съм естествен общителен човек. Но аз също го харесвам, защото тя носи и нови фенове. Например, някой, който наистина обича книгите на Ейприлин Пайк може да вземе моята и обратно. Мисля, че е наистина добре за всички участващи автори.

Вашият блог винаги е забавен за четене поради учудващото ти чувството за хумор. Дори имаш "шеговити" заглавия и обложки за третата книга от трилогията Дивергенти, която представлява кутия пълна с прах за пране и заглавието Дитергенти (на англ. думата означава перилен препарат). Ясно е, че сте фен на шегите. Имало ли е изненадани от вашите близки приятели и семейство, че ще можете да напишете такива тъмно - тематични книги?
Вероника: Да, мисля, че някои хора са били изненадани за тъмната тематика, защото аз просто не съм буйстващ или тъмен човек, наистина.Но мисля, че те се адаптираха доста добре. Те знаят, че аз не съм книгите, или обратното. Те го забравиха доста бързо.

Обичам как фразите за серията наистина определят сцената за темата на всеки роман и награждават един друг, за да дадат същината на поредицата. Този на Дивергенти е "Един избор може да ви преобрази", а на Бунтовник е "Един избор може да ви унищожи." Просто за забавление, какво ще бъде мотото за Дитергенти?
Вероника:
Мисля, че това е "Eдин избор може да ви дезинфекцира." Харесва ми да пъхам малко се забавление в себе си и моите книги. Хубаво е да се посмееш малко на себе си, от време на време, така че Дитергенти е от части как го правя.

Читателите са оставяли коментари в блога ти, като например, "Аз съм този, на Comic-Con, кой ви даде ръчна изработка." Имате ли специално място, да запазите всички веществени доказателства за любовта от феновете?
Вероника: Да. Аз ги държа в кабинета си. И някои от тях са страхотни! Хората ми правят ключодържатели ... някой прилагат символ на Неустрашимите на сребърна писалка. С него подписвам книгите си. Аз го използвам много. Харесва ми да ги държа с мен , защото ми напомнят, че хората чакат за тези книги и че те наистина ги обичат. Това ми дава мотивация в онези времена, когато аз не се чувствам много мотивирана.

Понякога свива ли ти се, когато читателите задават въпроси или да правят изявления за това, кой да живее, който да умира, кой е предател и т.н., които биха могли да развалят някои от изненадите за тези, в тълпата, които все още не са чели книгите?
Вероника: Това се случва много по интернет, като в Twitter, където нещата са доста публични. Опитвам се и отговарям, и след това някой пише: "Не! Развалихте го! " Но спойлерите са навсякъде, дори в ревютата. Така че мисля, че ако хората наистина не искат да намерят спойлери, те обикновено няма - и ако те искат да ги намерят, ще ги намерят. Но книгите не се развалят, защото някои неща, може да ги знаете предварително.

Как, когато вашите читатели се отнасят до Тобайъс с неговото име, а не "Фор", името, което прие, когато той се присъедини към крилото на Неустрашимите (и под което той е известен, през по-голямата част от Дивергенти). Притесняваш ли се, че ще развалят първата книга за тези, които все още не са я прочели?
Вероника: Не съвсем. Това е просто толкова трудно, да се опита да се предотвратят тези коментари. И това е нещо по моя вина, защото аз продължавам да го наричам Тобайъс, така че ...? Но това не е непременно спойлер. Много от хората го разбират, преди някой да каже каквото и да е или преди да е чел цялата книга.

Как бихте определили романтиката? И как това определение се прилага за вашата писмена философия и тези серии?
Вероника: Мисля, че романтиката е приятелство и нещо като срещане заедно и която влияе върху това, което аз пиша много. Опитвам се да се установя привличането, разбира се, но аз също мисля, че е важно да се покаже на героите, които имат реалните разговори за неща, различни от чувствата си един на друг - и да развиват приятелството си. Това е наистина важно за мен. И те имат взаимно уважение един към друг и аз се опитах да се установя, това също. Всички тези неща, които вярвам, за взаимоотношенията и какво прави една здрава връзка, наистина намери място в книгата.

За роман с такива сериозни теми, романтиката между Тобайъс и Трис служи като котва за историята, без да я забавя. Като писател, беше ли трудно да се прецениш тези сцени, така че просто докосването на ръката могат да предадат такава дълбока връзка и комфорт?
Вероника: Това отне известна фина настройка. Трябваше да мисля много за тийнейджърския си опит с любовта и точно как се фокусираме толкова върху всички малки детайли. Как всяко докосване може да да накара сърцето ви да се взриви или ще повърнеш или каквото и да е ... така че аз трябваше да редактирам много. Трудно е понякога да се върна и да преживеят този опит, но аз просто се опитах да си спомня колко вълнуващо всичко беше, когато беше просто влюбване.

И има един вид чувство на живот - или - смърт в тийн романтичното преживяване, което се разиграва в историята ти.
Вероника:  Точно така. Всичко се усеща като на живот или смърт, когато сте в тази възраст. А има и известна доза истина в това. Вие правите всички тези огромни решения и искате всичко да продължи вечно, макар че не може понякога да стана така. Опитвайки се да уловим чувството на живот или смърт е малко трудно.

Много популярна за млади и възрастни литература създава романтично напрежение от фактора "противоположностите се привличат" - или авторите изкривяват идеята да изправят един срещу друг героите или да ги разделят по някакъв начин, за да задвижат романтиката. Вие избрахте за Тобайъс и Трис, да имат повече общи неща. И двамата отхвърлят една и съща фракция (Себеотрицанието) в полза на Неустрашимите. И двамата са различни. Имаше ли конкретна мотивация зад това героите да имат толкова много общо помежду си?
Вероника:
Мисля, че това е как виждам любовта. Виждам, че се развива от приятелство. Общите теми са здрава основа за приятелство. Съпругът ми е най-добрият ми приятел и ние имаме много общо помежду си, макар и разбира се да сме различни хора. Мисля, че тя се развива от това как виждам отношенията ни да работят. Знаеш ли, противоположностите се привличат, нещо се случва през цялото време, но така е и с най-добрите приятелства. Това е просто един вид отношения в измислицата.

На Трис и е трудно да каже, че тя обича Тобайъс наглас, и за първи път, когато го прави, тя го казва по такъв начин, че той няма да я чуе, преди да направи нещо, което тя смята, че може да го накара да престане да я обича. Вие, като Трис ли сте, някой, който се колебае да се произнесе "Обичам те" прекалено рано?
Вероника: Не съвсем. Предполагам, че не съм имала възможността да го тествам много. (Смее се) Аз съм само с две сериозни връзки и една от тях завърши в брак. Но да, аз не имам огромни проблеми с това. Трябва да кажете "Обичам те", знаейки, че имате усещането, което може да се променили да стане по-дълбоко и по-силно с течение на времето. Мисля, че Трис поставя много натиск върху себе си. Тя трябва да бъде толкова сигурна, че знае какво точно чувства. И аз не поставям тази форма на натиск върху себе си.

Тобайъс е точно обратното, той е по-отворен. Виждате ли повече от себе си в изражението му по този начин?
Вероника: Някакси да. Всъщност, той е много повече като мен, отколкото Трис и го разбрах, с течение на времето. Той е доста сигурен в себе си по различни начини и един вид уединен по някакъв начин, но мисля, той е винаги сигурен за това как той се чувства към Трис и той просто не мисли, че е голяма работа да й каже какви чувства има към нея.

В Бунтовник, романтиката между Трис и Тобайъс е узряла, както физически, така и емоционално, от където я оставиха в Дивергенти, но те все още са само двама влюбени тийнейджъри. Как запазвате романтиката им и тяхната реакция към романтиката – толкова възрастово подходяща, докато те се занимават с живота и смъртта, ужасите във възрастови размери?
Вероника: Аз наистина не мисля за това, което е "възрастта" за моята публика, защото смятам, че могат да се справят с доста, но аз се опитвам да мисля за това кое е честно и вярно на героите ми, които са израснали в ситуации, в които са били научени да се справят с тези неща много внимателно и че те са много силни. Що се отнася до тяхната романтика, Трис се страхува от физическата интимност и Тобайъс е малко несигурен, така че би било малко неестествено за тях да се движат много бързо. Тя ще се чувства много принудена. Просто се опитвам да мисля за тях и това, което всъщност ще направят. И те са заедно, само от два месеца, и те не са имали много време, за да бъдат сами. Има толкова много, което може да се случи!

Summit Entertainment, компанията, която доведе поредицата на Стефани Майер „Здрач” в кината, има идеята да направи Дивергенти на филм. Като автор, който трябва да бъде огромно потупване по гърба - мисълта, че някой ще разглежда възможността за превръщането на вашата книга в филм ...
Вероника: Наистина съм поласкана и това е толкова шокиращо. Аз дори не мислех за това, когато книгата беше публикувана. Това е като "О! Има също и тази елемент? " Това е доста голямо. Готино. Но това е толкова рано в процеса, че не мога да кажа ясно какво ще се случи.

Преди няколко години вие публично обещахте в блога си, че ще скочите в басейн, пълен с бонбони, ако постигнете успех като автор (като да подпишете договор за книга) и ... не само сте го направила (използвайки вана, вместо басейн, разбира се, защото това би било невероятно количество бонбони), но вие сте публикувала видео онлайн за да го видят всички. Какъв вид забавно видео да очакваме от вас, ако филмовата версия на Дивергенти всъщност излезе на екраните някой ден?
Вероника:
Хмм ... добре, имам чувството, че ще трябва да бъда във вана за нещо друго, за да се запази с темата. Винаги съм искала да скоча в басейна с желе. Това може да бъде много трудно (да се случи), но за нещо толкова невероятно като да излезе филм? Така че ... да. Това ще е. Желе.

И сега го казваш пред милионите читатели на USA TODAY, така че ...
Вероника: Да.Това е официално сега. Не мога да отстъпя.

Нека да е желе! Вие сте били доста ангажирана в света на антиутопията Чикаго за известно време.Били ли сте започнали да получавате идеи за това, което може да напишете, когато сте завършите трилогията Дивергенти?
Вероника: Знаеш ли, аз наистина се опитвам да се фокусирам върху това, което е точно пред мен.Така че аз не съм мислила много за това какво ще правя. Знам, че ще пиша за младите хора дълго време. Най-вече защото аз просто обичам читателите и учителите и библиотекарите, до които достига. Така че това е всичко, което мога да кажа. Имам няколко идеи, но нищо наистина твърдо.

В момента става страхотно писането за млади и възрастни. Това е страхотно място за живеене.
Вероника: Да. Жанра за млади и възрастни е страхотен. Има толкова много място за изобретение и креативност. Това е забележително. Особено точно сега.

Някои рецензии и фен сайтове са оприличили света, който сте създала в трилогията Дивергенти за същия вид алхимичен заговор и характеристика, която се използва от Дж. К. Роулинг за Хари Потър. Как се чувстваш сравнена - благоприятно - до такъв литературен великан, особено от феновете си?
Вероника: Това е лудост! Това е нещо ... ужасяващо, но и невероятен комплимент. Искам да кажа, ако ще ви сравняват с някой ... тя е наистина страхотен човек , с който да те сравнят! Не се чувствам като "О, аз съм Дж. К. Роулинг" очевидно! В никакъв случай. Искам да кажа, Хари Потър е най-хубавото нещо.

Дали философията на алхимията има някакво познавателно влияние върху създаването на тази серия, неговите герои, сюжета, или социално-политически фрагменти?
Вероника: Не, всъщност не. Аз наистина се радвам, някой да мисли за това, но това не е нещо , за което Аз мисля. Чела съм много анализи за книгите на Хари Потър, и дори видях този в който се споменава за Дивергенти. Когато го видях, бях просто наистина доволна, че случайно бях направила нещо правилно!

Вие преживява ли ли сте подобни или създавате ли сама историите си все по-оригинални с течение на времето.
Вероника: Аз определено съм това, което наричаме "панталощар", което означава, "пишете от седалището на панталоните си" - така че не се очертава. Аз трябваше да очертая втората книга, за да се продаде първата, защото те обичат да бъдат сигурни, че имам план и че не е наистина рисковано (издателя). Това беше трудно, но аз просто някак го надживях това, което се е случило в първата книга и нека всичко дойде. Аз трябваше да направя много редактиране, защото това е това, което се случва, когато не се очертае (смее се), но това е наистина страхотно преживяване.

Въпреки, че пишете за млада и възрастна публика, никога не сте крили, че сте християнка. В Бунтовник са кратки моментите, когато Трис се съмнява, запитва и мисли за Бога изглежда да резонира както някой, който търси начин да се съчетаят различните видове верски практики в нещо, което е близо до собствения й опит. Някога изненадвала ли сте се,когато загадките за вярата ви се появят без причина на страницата?
Вероника: Аз не съм чак толкова изненадана, защото исках да бъда вярна на тийнейджърския опит, което често изисква много внимание за съществуването и за Бога и дори дали вярвате в Бог или не. Аз не чувствам, че Трис ще бъде истинско лице, освен ако тя счита тези неща. Аз се опитах много трудно да не спечелвам привърженици на читателя или нещо подобно, защото това, което аз наистина мисля, е, че Трис винаги поставя под въпрос всичко.Тя никога не стига до решение за духовните въпроси. Моите варианти не се изливат върху страницата, но нещата, които мисля, тя също мисли . Аз просто се опитвам да я направя, честна и истинска, до колкото е възможно.

В антиутопичният свят, който сте създала, може ли някога да е възможно за различен герои да има еднакъв стаж в Неустрашимите(фракция, известна със смелост и липсата на колебание да се прибегне до насилие) и Амити (фракция известна с доброта и любовта на мира)?
Вероника: О, аз не знам ... това е добър въпрос! Всичко е възможно, но то със сигурност няма да бъде разкрито от изпита за правоспособност, защото непременно разделя тези две фракции още от самото начало. Мисля, че някой може да бъде смел, докато е мил и спокоен, в същото време, но може би не и в света на Трис, който има погрешната система.

Има много натиск, идващ към вас от цялата ​​блогосферата не да "издърпаме сойка присмехулка" с последната книга от трилогията си. Как реагирате, когато читателите ви дадат специални изисквания, свързани с това, кое да „не” правите?
Вероника:
Опитвам се да запомня, че техните искания идват от ентусиазъм, така че те всъщност не се опитват да бъдат контролиращи или да окажат натиск върху ми, те просто се опитват да кажат: "Моля, не убивайте този герой, обичам го!" или нещо подобно. И понякога те се тревожат за неща, които аз никога не съм дори зачитала! Техните искания и проблеми наистина не играят в това, което аз ще направя, защото дори и аз не го контролирам наистина. Просто нека историята да отиде там, където иска да отиде. Нямам представа какво ще се случи в края на краищата или кой ще живее, така че това е нещо като ми казваше, "Аз не знам, хора! Просто изчакайте. " (Смее се) Това е, което правя!

Как ще отговорите на сравнението със Сюзан Колинс и поредицата „Игрите на глада”?
Вероника: Имам чувството, че това е много ласкателно. Отново, това е нещо като нещото с Дж. К. Роулинг. Тя е наистина талантлив писател и нейните книги са наистина невероятни и съм наистина голям фен на нейните от известно време. Така че сравнението е ласкателно. Но, отново, това е малко плашещо. Аз не искам да се опитам да живея с някого, който е създал нещо толкова невероятно. Аз просто се опитвам да се съсредоточа върху това, което правя и това, което правя най-добре. Понякога е трудно да се съсредоточа и да мисля само за моите книги, а не как те се сравняват с някой друг. Но най-вече това е невероятен комплимент.

Вие сте писател, който обича да чете отзиви или да се опитва да стои далеч от тях?
Вероника:
Опитвам се да стоя далеч от тях. Ще прочета няколко, за да разбера върху какво трябва да работя още. А има хора, вярвам ми дават добри отзиви в това отношение, но различни от тези, избягвам ги, защото може да стане огромно и да прилагат много натиск, дори и да не го искат.

Има ли нещо друго, което би искала да споделиш специално с читателите на романтика, които не са мислили да вземат вашите книги, преди да ги виждате тук – но които могат,сега когато са научили малко за романтичния ъгъл на вашата история ?
Вероника: Това е екшън-книга, но мисля, че тези моменти на романтиката са още по-мощни и отчетливи по много начини. Ако можете да се примирите с много тичане наоколо и снимане на хората тогава ... можете да се насладите на книгата!


Интервюто бе преведено за вас от cornelia_star (Теми)! Приятно четене! Моля не разпространявайте без позволение!


Поста изготви за вас - Мимс (Vampire Lady)

Няма коментари:

Публикуване на коментар