петък, 7 септември 2012 г.

Рубрика “На гости ни е…” – Питър В. Брет – автор на поредицата “Демонският цикъл” (03.07.2012)

Във великолепния дебют на Питър В. Брет човешкият род е разгромен от демоните, които владеят нощта. След векове ужас, страх и изолация няколко души дръзват да се изправят срещу врага.

Единадесетгодишният Арлен живее с родителите си в малък чифлик, на половин ден път от изолираното селце Потока на Тибит. Щом се спусне мрак над света, от земята се издига зловеща мъгла, която обещава сурова смърт за всеки, достатъчно глупав да застане на пътя й. Гладните ядрони – демони, които не могат да бъдат ранени от оръжията на смъртните – се материализират от изпаренията и тръгват на лов за човешка плът.

Залезе ли слънцето, хората остават без друг избор, освен да потърсят убежище в магии и заклинания и да се молят да издържат до сутринта, когато съществата ще се разпаднат отново. Животът на Арлен бива разбит от демонска чума, но в мъката си той успява да осъзнае, че страхът, а не демоните, осакатява човечеството. Вярата, че животът не се изчерпва единствено с постоянен страх, го кара да изостави сигурността на дома си, за да открие нов път.

Но първо, кой е Питър В. Брет?

Отраснал на твърда диета с фентъзи, комикси и „Подземия и дракони“, Питър В. Брет (за приятелите си Пийт) пише фентъзи разкази, откакто се помни. През 1995 г. става бакалавър по английска литература и история на изкуството в университета „Бъфало“, а следващото десетилетие прекарва в писане на публикации в областта на фармацията, преди да се завърне към истинската си слабост. Живее в Бруклин със своята съпруга Даниел, дъщеря им и двете котки Джинкс и Макс Пауърс.

1. Каква част от тази история е била в ума ви, когато вие сте написали Защитеният?

Всичко и нищо от нея. Знам, че звучи като глупав отговор, но това е наистина вярно. Имах подробен списък на всички основи в Пустинно копие, докато пишех Защитеният и се заех с това от близо, но истинското жилка във всяка история е това, което се случва между тези основни етапи, и че тази част не оживява, докато не започнете да пишете.

След като историята е оживяла, макар че и открих, герои и събития, да ме заливат заедно по начин,който никога не бях очаквал, и винаги за добро.

2. Можете ли да опишете своя подход да структурирате? Как определяте как да подредите сцените си?

Имам много щателен подход към структурата на историята, вероятно много повече, отколкото повечето други писатели. Когато започнах да пиша, бях свикнал да пиша свободно, може да се каже, че просто си седях и започнах да пиша проза, измисляйки историята по пътя. Бях нахвърлил готини идеи, докато ги имах, но най-вече аз просто се оставях прозата да ме заведе там, където тя желае.

Това е ужасен подход. Много от успелите автори пишат свободно, но за мен , склонността да направя историята се скита далеч от основната нишка на повествованието, губеща напрежение,докато аз изследвам пътя, по който настроението ме поведе. Поглеждайки назад, не се и учудвам, в това, че никой не беше заинтересуван от книгите, които написах. За добрите истории, които съдържат, имаха големи пропуски.

От тогава започнах да пиша нещо, което наричам списък, който е детайлно описание на всяка глава под формата на лист, където аз описвам хронологично всички уместни случки, предистория/изградени светове, в които искам да се промъкна, мотивациите на героите и части от диалози, които искам да добавя. Това се прави за цялата книга, понякога дори преди аз да съм написал дори и един параграф от същинската проза. Това ми позволява да се върна назад и да погледна историята като едно цяло, да разместя части, за да позволя правилни стъпки и преминаването без да ми се налага да направя един тон пренаписване по-късно. Само когато този скелет е диамантено силен, тогава аз започвам да слагам месо отгоре му.

Това е един дълъг и сложен процес. Например, списъка за Пустинно копие беше 259 страници и напълно отделен файл от 800-те страници проза във финалната книга. Въпреки това, аз чувствам, че това е продължителен процес, който донася очаквания резултат, който искам , така че не мога да се оплача, дори и да значи, че пиша по-бавно от другите автори. Мисля си за историята за скакалеца и мравката и правя това, което ми върши работа.

3. Какъв сюжет или герои ви изненадаха, докато пишехте Пустинно копие?

Героя на Абън, приятел на Арлен и Джардир, продължително ме изненадва, винаги взимайки много повече сценично време отколкото съм замислил. Това е една от главните причини, защо той ще бъде наблюдател в следващите книги.

Бях изненадан от обрата в приключенията на Арлен, което поема по-нататък в книгата. Много от тези сцени бяха оригинално написани като част от предишни записки върху Защитеният, но докато бях вече готов да ги ползвам в Пустинно копие, героят се беше променил толкова много, че аз трябваше да пренапиша по-голямата част, за да излезе достоверна.

4. Джардир е много сложен герой и точно, когато започнах да го харесвам, той прави нещо ужасно и аз пак го намразвам. Как беше, когато пишеше неговите сцени?

Джардир беше изненадващо лесен за писане, защото той има строг морален код и дори когато условията го накарат да направи резки неща, той поема отговорност и ги прави без злоба в сърцето си и понякога с малко тъга. Заобикалящите го хора за трудни за писане.

5. Говорейки за хората около него, бих искала да поговорим за Иневера. Разкривайки всичките лица на героя й, си спомних за младото момиче, което беше, когато за първи път видя Джардир. Беше сякаш скърбях за нея, ако това има логика. И колкото повече мислех за това, повече се чудех дали и тя не е засегната от магията на демона както Арлен. Щеше ли съдбата й да е различна, ако беше позволено на жените да се бият с демони? Защо да и защо не?

Ами, ако вярвате в такова нещо, съдбата, по природа е непроменяема. Не искам да издавам спойлери, така че ще кажа, че съм заинтригуван от Иневера колкото и вас, и възнамерявам да я направя изцяло наблюдателен герой в книга 3, Дневната война. Читателите ще погледнат назад към живота й и ще видят как случките в миналото й са се отразили на изборите й сега.

6. Красияните изглеждат като съвкупност от викинги и монголци, с малка част от близкия изток добавен за всеки случай. Можете ли да ми кажете как създадохте културата им, специално тяхната безкомпромисна структура?

Потърсих вдъхновение от исторически герой от културите из целия свят, когато първоначално създавах Красияните. Повечето военни култури имат строга класова система, така че това изглеждаше естествено да бъде добавено. Безкомпромисната структура на Красияните беше оригинално вдъхновена от самурайската култура на Япония, но и тя и Красиянската култура бързо еволюира в нещо уникално. Векове прекарани в безкрайни войни с демоните, принуждава Красияните да тръгнат по свой собствен път.

7. Систематизираните разговори бяха много тежки. Има ли шанс да дадете глас на някоя от жените в следващите книги?

Възможно е. Имам записки върху различни възможни истории отнасяйки се за животите на хората от Форт Ризон след завоеванията на Красияните, но все още се очаква да бъде видяно, как ще пастне в сериите.

Изнасилванията са трудни за писане, колкото са трудни и за четене, но същи е и част от живота дори в нашето общество, и аз чувствам, че ще е небрежно да кажа обратното. Почти всички завоевания във военната ни история, дори и тези, които историята е защитила до някаква степен, са включвали такива събития.

С това настрана, винаги ме е дразнело, когато писателите включват подобни неща и че никога не си оставят времето да покажат истинското страдание на жертвите и техния дълъг и труден път до оздравяването. За съжаление, имам и собствен опит с подобни неща и опитах и в Защитеният и в Пустинно копие да дам глас на някой от тези невероятно силни хора.

8. Къде бихте предпочел да живеете – в Красия или в Холоу? И защо?

Бих взел меч и бих защитавал, която и да през нощта. И двете са много стриктни и сложни места, където повечето хора са добри и честни в намеренията си, но предизвикани от културните традиции и човешките слабости.

Предполагам, че щях да ожаднея в пустинята, така че бих избрал по хладни температури.

9.Не съм сигурна, че виждам слабостите на Холоу и традициите да бъдат токсични като тези на Красия. Но все пак, хората не са толкова героични, също. От кои хора мислите, че демоните ще се страхуват повече? И защо?

Знам какво имате впредвид, но като разказвач се опитвам да бъда почтителен и към двете култури и техните гледни точки. В началото на сериите и двете групи хора са на ръба на унищожението и са взели екстремни мерки, за да се справят с това. Дори когато хората от Холоу може да виждат Красиянците като брутална теокрация, а Красиянците виждат Холоуците като нерелигиозни и лицемерни. И така да е и двете култури имам много общи неща, нещо което се опитвам да представя в книгата.

А до това от кои трябва да се страхуват демоните повече, не зная, но дори и да успее да влезне в ума и сърцата им да се бият заедно, самото Ядро няма да е достатъчно за да избягат демоните.

10.Поехте ли някой много грешни завой, сюжетно, докато пишехте Пустинно копие? Какво стана и защо не подейства?

Всъщност не. Имах достатъчно такива докато пишех Защитеният, но както споменах преди Пустинно копие имаше много тънък и строг списък преди да бях почнал да пиша нова проза и това ме задържа по релсите.

Не че не казвам, че не съм прекарал безкрайни часове удряйки си главата в клавиатурата от безизходност, защото така и беше, но и не написах и много неща, които бяха премахнати по-нататък.

Както и казах, един от най-големите проблеми беше опитите ми да използвам премахнати сцени от първоначални записки по първата книга. Имайки впредвид колко пренаписване искаха, щеше да е по-лесно просто да напиша нови от началото.

11. Кой от главните герой е най-много като вас?

Опитвам се да не описвам себе си в книгите, макар че може да се каже, че всички герои са части от мен или моето разбиране за другите. Така казано, мисля че вярванията на Арлен и моралния му компас са много близки до моите, макар че той е .... по- силен за нещата от колкото съм аз.

12.Как бихте характеризирали този морален компас? Какво е най-важно за Арлен – и за вас?

Аз мисля, че и двамата имам много съмнения/въпроси за религията и културата и по ни приляга да си изковем собствен път, отколкото да следваме такъв направен от други. Хората прекалено често приемат традициите на техните предци без да се съмняват, защото е по-лесно отколкото да поемеш контрол над собствения си живот. Никой няма да дойде и да ни спаси, ако ние самите не искаме да се спасим.

Също я има и темата за това да се изправиш срещу страховете си за да си преодолееш и да прегърнеш болката и страданията, за да не ни контролират. Има неща, в които аз вярвам дълбоко, макар и да не съм толкова силен и след като Арлен или Джардир. Те двамата са еднакви по много начини.

13. Колко книги планирате за тази серия?

Пет. Моето оригинално обръщение към издателите беше нещо от сорта на ””Аз мога да приключа сериите до 3 книги, ако се налага, но имам много истории, които искам да кажа в този свят и е по-добре да са в 5 книги ””. Това доведе до това Дел Рей да ми предложи договор за 3 книги, но не беше упомената в договора, че е необходимо да е трилогия. Много от моите чуждестранни издатели направиха същото, така че аз започнах да разстилам историята в 5 книги. След това аз вероятно ще започна с нова поредица. Колкото и да обичам Демонският цикъл имам още много истории да разкажа и не искам само тази поредица да е цялата ми кариера.

14. Как измислихте колко да са и колко записки се направили?

Номера беше и е нещо по преценка. Аз винаги съм знаел, че историята ще отнеме повече от 3 книги, но тъй като не знаех какви идеи бих имал в бъдеще, беше трудно да кажа точно. Не беше и изключено да приключа поредицата в 4 книги или 6, но мисля, че 5 е най-точно.

В момента работя над списъка за книга 3, Дневната война. Засега има 29 глави и записки около 94 страници. Всички главни сюжетни идеи бяха отдавна решени, но аз най-вероятно ще продължа да изчиствам/добавям към списъка още няколко седмици преди да започна да пиша проза към Януари месец. Много се забавлявам и ще има някой много вълнуващи неща да се случат в следващата книга. След това имам по-близък кадър в книга 4 и после подробни описания за книга 5, която ще завърши историята.

15. Ще ни дадете ли жокери какво ще се случи в Дневната война?

Дневната война ще е по-политическа книга, отколкото предишните 2 книги, но мисля, че това е естествено движение, след като основните неща вече са на местата си. Разбира се и ще има много екшън/приключения.

Очаквайте много от Лийша, Роджър и Абан като наблюдател, плюс гледната точка на Иневера и някой нови гласове като Райджън и Елиса.


Интервюто бе преведено за вас от cornelia_star (Теми)! Приятно четене! Моля не разпространявайте без позволение!


Поста изготви за вас - Мимс (Vampire Lady)

Няма коментари:

Публикуване на коментар