петък, 7 септември 2012 г.

Рубрика “На гости ни е…” – Джим Бъчър – автор на поредицата “Досиетата на Дрезден” (19.06.2012)

Дългоочакваният първи роман от бестселъра на „Ню Йорк Таймс“ „Досиетата на Дрезден“ – най-накрая и на българския пазар! „Буреносен фронт“ е дебютът на Джим Бъчър и ни запознава с неговия най-популярен герой – Хари Дрезден, наемен магьосник и детектив.

В първия си случай като консултант на полицейския отдел за специални разследвания Хари се заема със зловещо двойно убийство, извършено с помощта на най-черна магия. Магьосническият еквивалент на Филип Марлоу не може да си позволи да откаже, защото отчаяно му трябват парите. Знае се, че там, където има черна магия, има и черен маг. А този черен маг знае името на Хари. И ситуацията става много... интересна.

Пригответе се за среща с мощна магия, свирепи демони, отмъстителни вампири, лукави феи, безскрупулни мафиоти и зли чудовища. Пригответе се да видите свят, който съществува паралелно с нашия, там всичко, което населява най-страшните ви кошмари, е реално. Запознайте се с Хари Дрезден – единствената ви защита срещу силите на мрака.

Но първо, кой е Джим Бъчър?

Джим Бъчър е изключително популярен писател често заемал първото място в листата с бестселъри на Ню Йорк Таймс. Известен е с поредиците си съвременно фентъзи „Досиетата на Дрезден“ и класическо фентъзи „Кодекс Алера“. По „Досиетата на Дрезден“ е създаден едноименен тв сериал (с продуцент Никълъс Кейдж).

Джим Бъчър е роден на 26 октомври 1971. Освен с писане се занимава от дълги години с бойни изкуства. Живее в родния си град Индипендънс, Мисури заедно с жена си Шенън, сина си и кучето пазач Ф. Д. М. Бъчър.

1) Може ли да си спомниш първото нещо, което някога си написал? На колко години беше, когато го написа?

Написах първата си кратка история в пети клас за английския си учител, г-жа Брунс. Ставаше дума за това, което очаквате от един петокласник. Имаше абсурдна сума на анимационни препратки и в крайна сметка всичко се оказа една мечта. Бях около десет, мисля.

2) Кой ще кажете, че е любимия ви писател и защо? Какви са били някои от любимите ви книги като дете / тийнейджър, и какво четете, когато не пишете?

Ако преминем през броя на заглавията, които аз притежавам, ние ще трябва да се кажем, че Робърт Б. Паркър е любимият ми. Той е стабилен и плодовит писател, и майсторски в създаването на герои и разкриването на тези герои пред читателя. Неговата проза е винаги здрава, чиста и интелигентна, и той никога, никога, говори лошо за читателите си.   Ако преминем през голямото количество радост, което съм изпитвала от работата на друг, аз мисля, че ще трябва да се кажа, че Лоис Макмастър Бюджолд е любимият ми писател. Тя е абсолютно невероятна в способността си да постави читателя от гледната точка на героя, да се разгледат всяка част от историята и прозата от уникалната гледна точка на героите й.

И двата автора са блестящи майстори. Когато става въпрос за разказване на истории професионално, чисто и елегантно, и двамата автори са образци.   Не мисля, че някой от двамата биха се присъединили към списъка на литературните гиганти - те направиха грешката да пишат истории, които са забавни да се четат.    Но ако искате да знаете как да разкажете една добра история, бихте могли да направите по-лошо като да подражавате на който и да е от тях..

3) От какво мислиш, че щеше да направяш кариера, ако не беше станал писател?

Вероятно все още щях да работя като техник някъде. О, макар че предполагам, че до сега, можех да съм се издигнала до управител по поддръжката. Бих бил страхотно технологии мениджър. Щях да бъда шеф, на който не му пука, ако играехте новата версия на Бойно поле, стига да си вършите работата.   Най-добрите компютърни техници работят по този начин - тяхната работа е почти неделима от тяхната игра, и те носят една и съща енергия, за работата си, както и за техните игри.   Корпорациите ще ми се мръщят, защото оставям екипа си да бъде купчина от чалнати чудаци, но аз ще бъда в състояние да посоча ефективния рейтинг на екипа и да ги попитам , какво още искат?

Човече, теоретичния отдел наистина си го бива!

4) Ти често се казваш, че "нямаш писателски блокаж, имаш ипотека." Какво правиш, когато имаш проблеми с вдъхновението да пишеш? Как се насилваш да пишеш, когато ти е трудно?

Слагаш си задника на стола и го правиш. Няма никаква тайна за това.   Просто заложи всичко и работи.

Ключовото нещо, което трябва да разберете е това е: не е нужно да се чувствате добре за писането си, докато пишете, за да може то да бъде добро. Има много пъти, когато съм написал една сцена и абсолютно съм я мразел, и беше така, но така или иначе аз го направих, защото имах да изпълня определена квота.   Но по-късно, когато се върнете и погледнете в книгата си, не можете да кажете разликата между прозата, която сте написали, когато сте "почувствали" , че е наистина добра, и прозата, която пишете, когато "чувствате", че не струва.

Това е как се получават достатъчно думи на страницата: дайте си разрешение да не ви бива. Но не си давайте разрешение да се откажете.

5) Ще бъда честен, никога не съм чел Кодексът Алера (обичам името, все пак). Знам, че книгите за Кодекса са невероятно различни от Досиетата на Дрезден така че мисля, че е трудно да напишете епик фентъзи или ърбън фентъзи?

Не мисля, че е по-лесно да направите едното отколкото другото. Просто трябва да има компромиси.   Някои епик фентъзита са по-трудни: например, в напълно оригинален фентъзи свят, трябва да се създаде абсолютно всичко, което съществува, точно там в пред читателя.   В градското фентъзи, нямате този проблем: можете да използвате съществуващата реалност да попълните всички видове заготовки за читателя.   Можете да зададете сцена в Wal-Mart, както и повечето от вашите читатели са незабавно наясно на детското заведение.   Вие не трябва да им дадете този вид интензивно описание трябва голяма фантазия.   От друга страна, в ърбън фентъзито, имам много повече изследвания, които трябва да направите: Вие трябва да разберете неща за полицейските процедури, пистолети, коли, медицински травми, каквото се сетите. Лошата страната за използването на реалния свят като модел за света на вашата история е, да сте се погрижили да работи, за да се уверите, че нещата са в съответствие. Във великият фантастичен свят, можете да направите нещо старо, което искате, и колкото и дълго да изглежда да е логически последователно, никой да не може да го отрече.

6) Започнала съм два романа, и никога не съм завършвала нито един от двата.Как се чувстваш, когато завърши романа? Облекчен или тъжен се чувстваш, когато сложиш край на една книга? Как се чувства, при завършването на поредицата?

Довършването на книга не е облекчение или тъга, за мен. Има много интензивно чувство на ... не знам, може би "завършеност" е точната дума.   Много дълбоко удовлетворение.   Трудно е да се опише, но аз подозирам, че е емоционалната награда за завършване на всеки дългосрочен, труден проект в живота е почти същата.

7) Намирате ли изискванията на да бъдеш писател разочароващи?Имате ли определен график за писане, или просто пишете, когато имате идеи?

Станах по-популярен и успешен, постоянно се увеличаваше размера на времето ми от различни места конвенции, интервюта, искания за подкрепа за благотворителни организации, публични изяви, допълнителни предложения за бизнес, и така нататък. Това е много разочароващо, защото всичко зависи от един ресурс, който аз наистина не мога да си позволя -свободно време.   Всичкото допълнително време трябва да излезе от моето лично време, моето време в писане, или време за спане и може да бъде много разочароващо да се опиташ да намериш баланс между тези различни искания.

Когато работя върху договор, имам седмична квота, която се опитвам да изпълня. Ако мога да изпълня квотата по-рано, може да отнеме известно време, ако аз наистина мразя идеята на писане тази вечер, или ако просто наистина, наистина искам да играят на видео игри, вместо това.    В повечето случаи обаче това е само въпрос на стабилни усилия на регулярна основа.   Писането е маратон, а не спринт.   Той изисква дисциплина и време.

8) В гимназията, апатията към четене достига епидемични размери (повярвайте ми, изпитвали сме я). Какво мислите, когато чуете деца или тийнейджъри да казват, че те мразят да четат?

Сравнително малко деца обичат да четат, когато бях в гимназията, и аз подозирам, че реалните числа не са се променили толкова много. Намирам за изненадващо, че четенето не е голяма младежка дейност, макар и има толкова много забързани форми на забавление, с които да се забавляват. Филми, спорт, телевизия, видео игри, различни онлайн общности ñ това са много по-голяма част от нашата култура, отколкото те са били само преди няколко десетилетия. Нашата образователна система не е това, което вероятно трябва да бъде, и децата, са длъжни да четат в училище, не точно ги запознават с най-вълнуващите и интересни части от писаното слово.

Писането е бил царя на историята на медиите в продължение на векове, но нещата се променят. Разказването се прави във всички видове медии, сега се качват графични романи, филми и видео игри господстват над текста. Книгите са оригинална виртуална реалност, но технологията е, което ни позволява да се създаде, един и същи вид на психичното "историческо пространство" по много, много различни начини. Това е много вълнуващо време, за да бъдеш разказвач на истории!

9) Между времето, когато завърши Буреносен фронт и го публикува, как се справи с отхвърлянето? Как успя да останеш насърчен и / или оптимистичен?

Опитах се да отпразнувам малките стъпки напред. Ако аз имам лично писмо за отхвърляне, отколкото само писмо, си заслужаваше празнуването.   Ако аз трябва да отговарям на агент или редактор на конвенция, си заслужава празнуването.   Ако аз имам отговор "Нека да помисля за това", вместо направо "не", си струва празнуването.   Но най-вече, мина си времето в работа по следващата книга.   Бях по средата Гробовна опасност, когато Буреносен Фронт окончателно се продаде.

Да пробиеш в писателския бизнес не е за създаването на един вид усещане за себе си: Става въпрос за писането на следващата дума, една след друга, и решавайки, че просто няма да се откажеш.

10) Макар че аз мисля, че вие сте доста по най-талантливия писател на планетата, че съм виждала хора, които не са съгласни. Как се справяте с критиката и "тези,които ви мразят"? Как успявате да сте добре с това? Кое бихте казали, че е най-лошото ви преживяване с клеветник до момента, и как се справихте?

Тези,които ме мразят да си ме мразят..    Не мога да го контролирам, не мога да го спра, и наистина няма смисъл да се притеснявам толкова за това.

Критиката е нещо съвсем различно: добрия критичен анализ е безценен, и аз съм винаги се интересувам, когато някой държи нещо, което съм написал, към светлината и посочва, истински недостатъци и слабости в моята техника. Никога няма да бъда перфектен писател. Всеки път, когато стартирам нова книга, използвам неща, които научих от последната книга с мен, и се стремя да подобря моята проза, сюжета, моите герои, и моето разказвателна техника като цяло.   Един добър критичен читател е изключително полезен за мен!

11) Досиетата на Дрезден се развива в измислена версия на един истински град. Играли ли сте си с идеята за работа над текущите събития, или много негодуват срещу историята в историята? Какво линия поставяте между реалността и фантастиката, когато пишете?

О, аз винаги искам света на Досиетата на Дрезден, да бъде този, който е почти като нашия. Всички основни неща, които се случват тук, също се случват в Досиетата на Дрезден. Има само две наистина твърди линии, които избягвам да пресичам: Първо, аз не искам да поставям истински хора в Досиетата на Дрезден. Второ, аз не искам наистина да слагам действителни реални места в книгите, тъй като това може да доведе до проблеми и неудобство за хората, които действително живеят там.

12) Кой е абсолютния ти фаворит в това да бъдеш писател, и какво - ако можеше друго - би желал да изрежеш от опита?

Обичам факта, че мога да отида да работя в пижамата си и обичам този факт, че аз някога не трябва да нося вратовръзка. Човече, аз мразя вратовръзки.

Иска ми се, мога да пиша книги по-бързо, колкото и мисля за тях. Отнема ми месец, за да напиша книга, но само час за един читател да му се наслаждава!

13) След като си написал към двайсет и няколко книги, има ли към което сте поглеждал назад и пожелал да бихте могли да промените?Имате ли любими сцени, които сте написали, и кои?

Винаги има неща, които искам да променя. Това е само едно постоянно писане, без значение колко добре можете да го направите.   Неизбежно, мозъкът ми ще изскочи с една идея за това, как да се подобри дадена книга или история - около двайсет секунди след като съм изпратил окончателния проект на моя редактор.   Научаваш се да живееш с него, и да държиш очите си фокусирани върху книгата, която пишеш в момента, не тази, която си написал преди пет години.

От всичките сцени, които съм написал, аз мисля, че харесвам Тиранозавър Сю най-много. Това беше просто твърде много забавно за думи, и бях чакал в продължение на около шест години в действителност да напиша сцената с Хари, яздейки едно голямо динозомби, през центъра на Чикаго.

14) Винаги, когато съм виждала, хората питат авторите какъв съвет да дам на младите писатели, аз винаги виждам точно един и същ отговор: "Четете.Четете, четете, четете - пишете, упражнявайте се - четете. " Имате ли някакви неконвенционални или допълнителни съвети, които бихте дали на амбициозен писател?

Уау, аз никога няма дам " Четете, четете, четете" съвета. Пишете, пишете, пишете.   Ако искате да сте професионален музикант, вие не го правите чрез прекарване на времето си в слушане на музика.   Вие го правите с създаване на музика, от практикуване безкрайно.   Разбира се, четете, абсолютно, мисля, че всеки трябва.   Но писателите пишат.

Още едно нещо амбициозния писател трябва да прави: опитни неща. Излез навън и се развивай с неща, които да те докоснат на емоционално ниво.   Отидете в провинцията по залез слънце и седнете в гората и просто изчакайте, докато бавно се стъмва около вас.   Изпитайте този страх и вълнение. Гледайте филми, които ви карат да плачете. Гледайте телевизионни предавания, на които да се смеете.   Чуйте музиката, която ви кара да станете прави и да танцувате или нещо което ви просълзява и се опитвайте да разберете как всички тези неща се отразяват по начина, по който го правят.   Да бъдеш добър писател означава да бъдеш в състояние да пишеш за емоции. Означава да разбереш как хората мислят и как те реагират на това, което те чувстват.   И един от най-добрите начини да научат за него е да го изживеят.


Интервюто бе преведено за вас от cornelia_star (Теми)! Приятно четене! Моля не разпространявайте без позволение!


Поста изготви за вас - Мимс (Vampire Lady)

Няма коментари:

Публикуване на коментар